Det ska du INTE skriva!

Hej, Vill du öka din chans att penetrera? Alltså penetrera med mail till potentiella kunder? Du vill sälja något och du vill nå ut med mail som din primära initiala kontaktmetod.

Det kan fungera vid vissa typer av budskap och om du framförallt vill nå många och snabbt. Det finns vissa sätt som man inte ska inleda ett sådant mail med och det finns mycket bra sätt.

Du vill skapa nyfikenhet och det sjukligt snabbt.  Du har inte många sekunder innan en potentiell kund bestämmer sig vad de ska göra. I snitt har du 2.7 sekunder på dig innan den som får ett mail bestämmer sig vad den ska göra med ett mail som har en okänd avsändare.

Dont´s:

  • “Hej, mitt namn är….”
  • “Jag tittade på din webbsida och…”
  • “Är du intresserad av en lösning som…?”
  • “Du känner inte mig men… ”
  • “Har ert företag en produkt som löser [utmaning]?”
  • “Visste du att du skulle kunna …. med vår produkt?”

För att visa att du gjort hemläxan och för att fånga företagets/personens uppmärksamhet testar du:

Do´s

  • “Grattis till [senaste nyheten från företaget] -det är spännande med tanke på [anledningen].”
  • “Jag läste ditt [blogginlägg, tweet, Linkedin-inlägg] om  [ämne] och det var intressant på grund av  [anledning]
  • “[Vår gemensamma vän]  nämnde… ”

 

Och du, fem meningar eller färre i ett sådant här mail är ultimat. Många personer tittar på sina mail på telefonen och därför får det absolut inte vara för långt.

Ha en great kväll!

 

Martin