Mer, mer, mer… Omsorg i försäljningen tack!

Hej,

Martin Stenport säljcoach här igen.

Tycker du det är kul att mersälja? Då är du nog ganska ensam. För faktum är att så länge chefer kommer kalla det för merförsäljning så kommer du som säljare att känna att det är något du gör för att chefens siffror ska se bra ut och så denna kan rapportera vidare positiva säljresultat.

En del får lite dåligt självförtroende när det kommer till merförsäljning och när man ska försöka sig på detta med hög svansföring. Många säljare tror inte kunderna vill köpa något mer och känner att de ”lurar på” kunden produkter de inte vill ha. Det är inte korrekt merförsäljning.

Så stopp nu och fråga dig själv: Varför gör du merförsäljning? Vad är den verkliga anledningen till att du som säljare faktiskt skulle vilja sälja någonting mer än produkten kunden bad att få köpa. Nej glöm fokuset på att ni ska tjäna mer pengar till företaget, det är inte därför ni mersäljer.  Men om ni tror det, så sluta tänk så nu.

inspiration

Varför är du säljare? Jag tror du säljer för att du tycker det är kul att hjälpa andra människor att få det bättre. Att ta dem från en nivå till en annan. Du mersäljer av samma anledning, därför att du vill hjälpa/ha omsorg för kunden. Mån om att den ska må bra.

Detta gör du genom att fundera hur du kan göra en kund som använder din produkt ännu nöjdare. Vilken typ av annan produkt skulle kunna göra kunden nöjdare med huvudprodukten till skillnad från om de gått till din huvudkonkurrent som fortfarande inte förstått ditt smarta tänk och hur du bringer mer värde till kunden. Och bry er inte om att kunden på kvittot får betala mer. Det är inte intressant. Det som är intressant är om kunden tyckte att två produkter eller fler tillsammans faktiskt gjorde att de blev mycket mer nöjda med köpet av dig för 1500 kr än köpet med en ensam produkt för 550 kr. Förstår du skillnaden?

utbildning

Från och med nu vill jag att du slutar använda ordet merförsäljning. Använd ordet omsorgsförsäljning själv och när du talar med dina kollegor. Det är för omsorg för kunderna som ni säljer dem någonting mer. Inte för att ni ska tjäna mer pengar. Denna effekten kommer av ren naturlighet om ni är bra på att ge kunden stora nyttor.

Alltså först omsorg för kunden, och resultatet blir att vi kanske tjänar på det i förlängningen. Rätt mindset är alltså det du behöver.

Vill du veta mer om korrekt omsorgsförsäljning, kontakta Martin Stenport Säljutveckling och sälj mer.  Vi vet att vi är bäst på att få våra kunder att omsorgssälja, det säger de till oss. Vill du också bli det?

mvh Martin Stenport

 

säljcoach

 

#stenportsales