Lyckas i försäljning? Självsäker vs ödmjuk?

Att öka försäljningen vill vi alla som säljer.

Vilken inställning tror du kunderna vill att du ska ha? Känner du att du måste uppfattas självsäker för att kunden ska tro på ditt budskap och lättare bli övertygad om ditt budskap/din produkt/din tjänst?

Det är helt rätt, självklart ska du vara övertygande i ditt sätt att sälja MEN det innebär inte att du ska glömma ödmjukheten.

coachning

En sak som jag tycker är absolut mycket irriterande, det är säljare som VET att de har den rätta lösningen för mig innan vi har testat idén. Extra intressant är det om det inte ens vet vad jag håller  på med och ändå är övertygande. Går ni som kunder igång på detta sätt?

Du ska som sagt vara övertygande och ha hög tilltro till din produkt/tjänst men förklara för kunden att du inte vet om din produkt/tjänst är rätt för dem förrän ni har haft djupare diskussioner. Kommentarer som :”du detta kommer funka så himla bra på din verksamhet det är jag helt övertygad om”, innan ni har koll på deras behov och verksamhet bör undvikas om ni vill framstå som trovärdiga och vill få affären. Hur tänker ni själva om ni får ett halleljujah-snack från någon säljare? Jo vi alla stänger av, och bestämmer oss tidigt att vi inte gillar budskapet och tilllåter inte säljaren att mentalt tränga under vårt skinn.

Lycka till med trovärdigheten i samtal med era blivande kunder.

er säljcoach,

Martin

 

#martinstenportsales