Telefonsäljaren som började lyssna!

Hej,

En telefonsäljare ringde mig idag och bokstavligen körde över mig med sitt ringmanus. En mangling på 60 sekunder. Det var många fel men han var så ödmjuk när jag sa att jag kunde ge honom några tips och då började jag coacha honom. merförsäljning

Börja läsa nedre delen som jag skrev och se hans svar.

 

Tack så mycket!

jag sitter fortfarande under arbetstid men har redan fått lite effekt från det du sagt – folk är mer tillmötesgående när jag frågar hur det står till och samtalstiden verkar ha ökat. eller så är det enbart inbillning haha.

jag bifogar vårt säljmanus i ett separat mail, vi brukar hoppa direkt till ”Problem 1” i manuset. Och jag vet att du vanligtvis tar betalt för din tid, så jag uppskattar verkligen att du ens skrev det här mailet och har full förståelse ifall du inte orkar skriva mer.

Ha en trevlig helg :)!
//Josef.

——————————————————

On Oct 10, 2014 11:58 AM, ”Martin Stenport” <martin@effektivimera.se> wrote:
Hej Josef,

Som jag sa på telefon, folk vill placera in dig i ett fack. Är det en säljare jag pratar med? Vad ska han sälja på mig nu?
Försök undvik att var så tydlig med att du ska sälja något i början. När du väl hamnat i ett fack är du nästan garanterat säkert fast och det är svårt att ta sig loss=få kunden väl inställd till dig.

Testa följande:

”Hej, hur står det till? Jag heter Josef. Hur är vädret i XXXX idag. Jag sitter i Stockholm och det öser verkligen ner här”. Om du bara kan få dem att säga något om vädret så har du nått så mycket längre. Är du beredd att tro mig om detta Josef?

JOSEF: Människor i Sverige älskar att prata väder. Hur många ggr har du själv gjort det denna vecka? Det är en utmärkt öppnare. Vissa kommer givetvis tycka att du är fånig men de flesta kommer svar på din fråga och du har då fått ett klart bättre utgångsläge.

1. Vad vill du förmedla för budskap?/Vad är idén med ditt samtal?

Detta ska besvara tre frågor som kunden funderar på när du börjar prata: 1.Passar detta mig?  2.Vad tjänar jag på det? 3.Vad kostar det?

*Vad vill du att kunderna ska känna när du pratat med dem? Ex: Ska de känna lust, känna att de går miste om pengar, möjligheter etc?

*Vad är det verkliga syftet med ditt samtal?/Vad vill du att de ska göra när du pratat med dem/vilket åtagande vill du att de ska göra? Ex: Att beställa er tjänst? Ett telefonmöte? Fysiskt möte?

*Hänvisa till andra kunder hur de gillar er tjänst/det ni erbjuder. Vad du tycker är tyvärr ganska ointressant. Ni är inte på samma sida i fotbollslaget!

Lycka till!

Martin

——————————————————-
Martin Stenport

Säljcoach – Föreläsare- Affärsutvecklare
——————————————————-

Effektivimera
Norbyvägen 61, 752 39, Uppsala, Sweden
Mobil: +46 767 123 150

www.martinstenport.se
www.säljarbloggen.se