SAS och service

Hej läsare!

Över hundra unika läsare (ip-nummer) i snitt varje dag även på semestern, ta semester på riktigt nu! Fast ni får givetvis gärna läsa bloggen ändå.

Flög hem med SAS igår från NIce och blev glatt överraskad. Det kändes som någonting nytt hade hänt i hur man bemöter kunderna, väldigt fräscht och uppskattat.

säljcoach

”Så här ser den sexiga flytvästen ut som ni trär över huvudet….”. ”Skulle det bli mörkt i flygplanet vid en nödlandning följer dessa discoljus som lyser i golvet”. Man märkte att de hade roligt på flygplanet, vilket så snabbt smittas av till kunderna/passagerarna, eller hur? Jag tror aldrig jag sett så många leenden och skratt under en säkerhetspresentation. Jag gIssar att det sneglats lite på Southwestern Airlines som är just kända för kul personal som trivs på sitt jobb. De har en av världens lägsta personalomsättningar, det ni!

Jag pratade med personalen direkt efter och de konfirmerade det jag trott, att ändringen av presentationssätt har mycket att göra med att få folk att faktiskt lyssna på presentationen, vilket de verkligen lyckats med. Grattis SAS!

Däremot kan jag lite förvånat tycka att de borde hållit passagerarna informerade om brons-matchen i fotboll då den pågick under flygningen. Detta brukar vara kutym i stora mästerskap. Hörde fler som efterfrågade detta. Jag ställde frågan men fick svar först i slutet av matchen, det kunde skett tidigare. ”Vi kan informera, om någon nu bryr sig, att Holland slog Brasilien med 3-0”. Fel ordval!

Till den grad att en passagerare som kom bakom mig utbrast lite lätt surt: ”Jag brydde mig faktiskt”.

Ha en fortsatt supersommar, och rapportera om ni stöter på ETT bra och ETT dåligt servicemottagande på semestern, det skulle verkligen uppskattas.

martin@effektivimera.se

mvh Martin