Ser din kund och du på din produkt lika?

Det här är intressant och ofta ett problem. Säg att du säljer en lastbil till exempel. Du tycker den är fantastisk då den har ett världskänt etablerat varumärke i frontgrillen. Designen är fantastisk, senaste modellen är så futuristisk och konkurrenterna är långt bakom. Den kan fås med än större motor än tidigare, V8a diesel med 800 hk. I hytten har ni sängar som är bredare än någon tidigare modell som sålts.  Givetvis vill ni imponera på kunden med alla dessa attribut.

5092a00f6e6f9

MEN! Det är just detta som många säljare missar. De är begistrade över sin egen produkt, och har en bild av vad DE tycker den är. Men inte lika mycket energi läggs på att ta reda på vad produkten är för kunden, vad den betyder för den.

För kunden kanske den bara är ett nödvändigt ont för att flytta en vara från punkt A till punkt B? Dessa kunder bryr sig om två saker i grunden: Lägsta möjliga pris/per mil för att flytta en full lastbil från A till B samt med högsta möjliga pålitlighet. Alltså så hög % tid som möjligt som lastbilen kan rulla på vägarna utan att gå sönder eller vara på service.

Se till att oavsett vad ni säljer, tjänst eller produkt, ta reda på hur kunden ser på din produkt/tjänst, då blir det lättare att anpassa erbjudandet så det blir attraktivt. Här gäller det att ställa smarta frågor så ni får bra svar, inte bara fråga kunden vad den vill ha som i kundanalysen. En fråga att börja med. Anta att ni anser att er produkt bör kunna köpas över internet utan att kund ska behöva se den fysiskt? Vad känner kunden för detta?