säljarens dilemma

Hej,

Ett sista inlägg om telefonförsäljning, att boka möten på telefon.

Vad är ett vanligt scenario när ni ringer till någon och ska sälja in dig? Jo den du pratar med känner (då vi läcker) på sig efter ett par sekunder att denne pratar med en säljare. Ofta får man frågan: Vill du sälja något? Vi är inte intresserade. De stänger av innan du ens fått chansen att säga pip. DU kan tom glömma din pitch på 15 sekunder. Ojdå!

säljcoach

Vad kan du då testa istället? Jo, lägg dig platt ner, det som politiker och kändisar som gjort bort sig kallar ”att göra en pudel”.

Istället för att potentiella kunden ska få chansen att börja gissa så går du på direkt och säger: ”Hej X, jag vill först berätta för dig att jag är säljare och jag vill sälja någonting till dig”. Inte använda några superlativ som ” något bra, något fantastiskt” utan bara som ovan.

Jag lovar att detta får den på andra sidan att många gånger hoppa till lite, eller tycka det är lite roligt, för såhär säger ingen, eller i alla fall väldigt få. Kunden behöver inte göra någon analys, du har gjort det åt honom. Men framförallt, du har gjort något ANNORLUNDA än de flesta, du faller inte in i mallen, och de skapar många gånger intresse. Det är värt att testa i alla fall eller hur? Testa då!

Sedan fortsätter du. ”Ja, hur många gånger blir du uppringd av säljare varje vecka”? Antagligen fler än du orkar med, och du tycker att säljarna är rätt påfrestande, eller hur?”. Bekräfta kundens alla tankar, det sänker barriären.

Sedan säger du: ”OK, därför önskar jag att du lyssnar 2 minuter så ska jag mot dina farhågor berätta hur jag skiljer mig mot de som ringt tidigare och erbjudit X”. Nu gäller det att du har något bra att komma med!

Ring och motbevisa dem nu att du faktiskt kan tillföra dem ett värde inte bara ta upp deras dyrbara tid. Så enkelt är det, om de tjänar pengar på din tjänst/produkt då vill de ha den.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.