Föreläsning för Forumgallerian

Idag var jag hos butikschefer och säljare i Forumgallerian i Uppsala och föreläste om sälj och service. Det var en brokig skara företag med allt från tebutik, café, t-shirtsäljare till MQ, Monki mfl.

atrium-ljungberg-013

Helt klart en större utmaning än att bara rikta in en föreläsning på en typ av verksamhet, men kul var det. Efter teknikstrul så kom vi igång! Hoppas det hittade lite bra tips som de kunde använda i sin butiker och caféer!

Något vi talade om var vikten av merförsäljning. Att alltid försöka få ihop fler produkter som passar ihop men även att vara den personliga shoppern som jag skrev om igår; att påminna kund så att de inte glömt köpa något. Hur var det med strumporna, hade du några hela hemma och gick de sista sönder igår? Behövde du nya block till skolan? Är hårschampot snart slut? Sådant man lätt glömmer i shoppingstressen.

Ett sista tips: Se till att varje dag välja en vara som ni alla ska försöka sälja till kunden. Något enkelt som passar de flesta. Jag lovar att detta kommer funka och ni kommer mångdubbla försäljningen av denna produkt. Väldigt sällan man ser att butiker tänkt på detta. Och om ni får 20 nej, fortsätt, snart får ni ett JA! Ni är säljare, ni ska orka ta många nej, det är det ni får betalt för!! KÖR KÖR KÖR!!!!