Knocka kunden i dörren!

Kan ni väcka kunderna i dörren när de kommer in? Utnyttja fördelarna med att ni har en fysisk butik, inte webbshop. Kan ni få dem att direkt se något som intresserar deras öga och som de vill titta närmare på så kunden fastnar i butiken?

Idag efter lunchen var jag inne och pratade försäljning med ett antal butiker i Uppsala centrum.

Vad det handlar om är att ge kunden en upplevelse när de kommer in i butiken, något som kunden blir imponerad av.

bild15

 

Hifiklubben är bra på att skapa spännande butiker där kunden får
spännande upplevelser

En kund har omedvetet en våg i huvudet när de kommer in i en butik. På ena sidan sitter förväntan och på andra sidan upplevelsen. Det gäller att alltid överträffa förväntan och alltså skapa en stor upplevelse. Detta gör att kunderna kommer ihåg er längre, och det vill ni.

Hur gör vi detta då? Jo genom att ta på oss kundglasögonen. Alla anställda kan på ett morgonmöte ställa sig vid ingången blunda och tänka att de är kund och sedan öppna ögonen.

Finns det något som direkt attraherar er i butiken? Något som fångar ert intresse? Något som gör att ni vill titta närmare på något eller ännu bättre, skapa känslan: den vill jag ha!!! Det kan vara en skylt, ett 3 för 2, en speciell placering av varorna som är annorlunda eller med ett kul skyltmaterial.

Så fort ni blir sysslolösa en stund, skapa bättre upplevelser i era butiker som ger era kunder vill-ha-känslor!

Lycka till!

säljiga hälsningar,

Martin