Om ni vill ha ett gott tips på hur man hantera sina kunder så har jag ett lysande exempel i Uppsala. Detta är inte menat som reklam men kan låta så. Vi blir bara mycket imponerade av företag som fattat grejen med kundservice tagen till en ny nivå. Få butiker som vi kan känna att vi skulle vilja gå tillbaka till och handla i igen bara för att det är en så trevlig upplevelse hos dem.
Vilket är företaget vi pratar om?
De säljer sängar med kvalité, sängar som passar alla sorters ryggar. Men jag skulle inte säga att de ”säljer” sängar, för givetvis är det inte det ni köper, ni köper en lösning för att ni ska kunna sova gott och vakna utvilade, en produkt för välbefinnande! Detta är ett bra tips när ni säljer, glöm aldrig vad ni löser för problem åt kunden med er tjänst/produkt så tänker ni annorlunda i säljet. Mer lösningsorienterat. Ett exempel till: en lastbilstillverkare säljer inte en lastbil, de säljer en lösning för att gods ska kunna flyttas från punkt A till B. Det är mycket lättare att göra kundanalysen med detta tänk.
Och företaget, SOVA-butiken i Uppsala.